FAQ

Amortyzatory Ironman 4×4 NITRO GAS rozprężają się samoczynnie z powodu zawartego w nich sprężonego azotu, a szybkość rozszerzania się gazu ma niewielkie znaczenie w określaniu stanu lub wydajności amortyzatora.
Amortyzatory Ironman 4×4 FOAM CELL NIE rozciągają się samoczynnie jak amortyzatory NITRO GAS, ponieważ nie zawierają ciśnienia gazu – amortyzator FOAM CELL ogólnie będzie wydawał się twardszy przy rozciąganiu niż przy ściskaniu.
Jeżeli amortyzator gazowy nie wysuwa się samoczynnie, nie zawsze może to oznaczać uszkodzenie, może to być spowodowane suchym lub brudnym tłoczyskiem czy mocnym oporem zaworów.
Unikaj usuwania cienkiej warstwy oleju z tłoczyska, jest to wymagane do płynnego działania uszczelnienia i smarowania. Jeśli występuje skrzypienie można użyć oleju w celu przesmarowania uszczelnienia
Możliwe przyczyny:
1. Uprzednio zmodyfikowane zawieszenie. W starych pojazdach zawieszenie mogło zostać wymienione/zmodyfikowane przez poprzednich właścicieli. W takim przypadku zawieszenie Ironman nie podniesie pojazdu jeszcze wyżej, nieznaczne podniesienie pojazdu może być spowodowane oklapnięciem poprzedniego zawieszenia.
2. Nieprawidłowe zastosowanie. Kupując zestaw komfortowy czyli indeks „A” do pojazdu obciążonego, może skutkować nadmiernym ugięciem. Zdecydowanie zaleca się, aby przed zakupem zestawu Ironman wyjaśnić dystrybutorowi/dealerowi, do czego używasz swojego pojazdu i jakie obciążenia będą zamontowane lub przewożone, aby mógł dobrać właściwe części dla Twojego pojazdu.
3. Nieprawidłowe ustawienie „spoczynku” amortyzatorów FOAM CELL PRO może skutkować nieprawidłowym podnoszeniem.
Jest to najprawdopodobniej wynik dokręcenia tulei w nie neutralnym położeniu.
Nigdy nie dokręcaj tulei amortyzatorów, dopóki pojazd nie zostanie opuszczony na ziemię, przed opuszczeniem pojazdu na ziemię pozostaw śrubę dokręconą TYLKO palcami.
Dopiero po opuszczeniu pojazdu na ziemię dokręcaj śruby/nakrętki zgodnie z specyfikacją/momentem.
Wszystkie sprężyny Ironman są wykonane z najwyższej jakości stali (SUP9) „silicon manganese”, jest to ta sama stal jak ta dostarczana producentom sprężyn i resorów do większości producentów samochodów i ciężarówek.
Wszystkie sprężyny Ironman są śrutowane i potrójnie karbowane, aby ograniczyć osiadanie i zapewnić dłuższą żywotność.
To normalne, że każda nowa sprężyna opada około 6 mm chwilę po zamontowaniu, potocznie mówi się że sprężyny się „układają”.
Jest to znany problem w niektórych modelach po podniesieniu prześwitu. Jest to spowodowane zmianą kąta w układzie napędowym, najczęściej w pojazdach z dwuczęściowymi wałami napędowymi. W wielu przypadkach, w których wibracje są częstym przypadkiem, Ironman 4×4 oferuje rozwiązanie np. zestawy do regulacji kątów wału napędowego.
Zestawy regulacji służą poprawy kąta wału w celu zminimalizowania naprężeń łożyska środkowego (tzw. suki). W niektórych pojazdach wibracji nie będzie można w pełni wyeliminować. W takich przypadkach mogą być wymagane dodatkowe kliny osi, a w skrajnych przypadkach wymagane zmniejszenie prześwitu.
Przede wszystkim rozciągnij go i ściśnij w pozycji pionowej 2-3 razy, ma to na celu oczyścić komory ciśnieniowe z pęcherzyków gazu lub powietrza.
Amortyzator będzie ogólnie wydawał się twardszy przy rozciąganiu niż ściskaniu.
W wielu przypadkach uszkodzenie powłoki sprężyny lub amortyzatora jest nieuniknione z powodu uderzeń kamieni, piasku itd.
W niektórych przypadkach na odsłoniętej stali może pojawić się lekka rdza powierzchniowa, jeśli powłoka ulegnie uszkodzeniu. Nie wpływa to na działanie produktu, jednak może być to nieestetyczne.
Zachowaj ostrożność, używając myjki wysokociśnieniowej lub silnych środków chemicznych podczas czyszczenia, ponieważ może to jeszcze bardziej naruszyć powłokę, prowadząc do szybszego uszkodzenia powłoki. Podczas instalacji należy zachować ostrożność, aby elementy nie zostały zarysowane lub uszkodzone, co może spowodować odsłonięcie znajdującej się pod nim stali.
Pojazdy eksploatowane w zasolonych środowiskach mogą doświadczyć przyspieszonego rdzewienia powierzchni.
Jeśli pojazd pochyla się w jedną ze stron, najpierw upewnij się, że auto znajduje się na równym podłożu, a następnie oceń rozkład masy, aby zapewnić równomierne rozmieszczenie ładunku i akcesoriów.
Wiele modeli pojazdów ma fabrycznie nierównomierny rozkład masy, Ironman 4×4 produkuje odpowiednie sprężyny/resory do takiego zastosowania. Sprawdź, czy sprężyny/resory w Twoim aucie powinny być zamontowane zgodnie z rozkładem masy, takie części mają specjalne oznaczenia, dla strony kierowcy (D/S) i strony pasażera (N/S) i upewnij się, że są zainstalowane we właściwym miejscu, zazwyczaj wyższe sprężyny należy montować po cięższej stronie pojazdu.
Zazwyczaj, jeśli pojazd jest wypoziomowany z boku na bok, ale z przodu lub z tyłu już nie, najczęściej wskazuje to na nieprawidłowy dobór sprężyn. Sprawdź, czy sprężyny są prawidłowo dobrane, aby pasowały do ​​obciążenia i akcesoriów.
Niezależne zawieszenie posiada ograniczenia w skoku zawieszenia. Sprężyny Ironman 4×4 produkowane w celu zwiększenia prześwitu mieszczą się w bezpiecznych granicach skoku zawieszenia przewidzianego konstrukcyjnie przez producenta. Jeśli zamontowane są nieprawidłowe sprężyny lub dodatkowe podkładki dystansujące, wysokość jazdy może być zbyt duża, powodując, że kolumna osiągnie górną granicę podczas ruchu. Zgodnie z ogólną zasadą, Ironman 4×4 zaleca MINIMUM 60mm skoku w dół dostępnego w zawieszeniu, inaczej określanego jako „droop”. Aby ustalić wysokość jazdy w stosunku do wysokości maksymalnej, wymagany będzie pomiar spadku.
POMIAR SPADKU
Zmierz i zanotuj odległość od środka piasty do krawędzi błotnika, gdy pojazd stoi na płaskim, równym podłożu. Podnieś i podeprzyj pojazd ze zwisającymi przednimi lub tylnymi kołami. Zmierz i zanotuj odległość od środka piasty do krawędzi błotnika przy całkowicie zwisających kołach. Różnica między tymi dwoma pomiarami polega na opadnięciu zawieszenia w dół. Minimalna odległość opadania nie powinna być mniejsza niż 60 mm. Jeśli spadek jest mniejszy niż 60 mm, nastąpi pogorszenie właściwości jezdnych, a czynnikiem może być możliwość uszkodzenia zawieszenia, układu napędowego i nadmiernego zużycia opon. W takim przypadku prześwit musi być obniżony.
Przy pierwszym użyciu mogą pojawić się oleiste pozostałości lub niewielka ilość oleju pochodzącego z uszczelnienia tłoczyska i otaczających go części, co określa się mianem przepełnienia produkcyjnego.
Jest to uważane za normalne i należy je wytrzeć przed instalacją lub po pierwszym użyciu. Jeśli olej nadal pojawia się, amortyzator może faktycznie przeciekać i należy go wymienić.
Zapoznaj się z wypełnionym formularzem instalacji, aby porównać wyniki przed montażem i świeżo zamontowanego zawieszenia z aktualną wysokością pojazdu.
Ironman 4×4 projektuje sprężyny odpowiednie dla różnych zastosowań.
Niezbędne jest dobranie odpowiedniej sprężyny do spodziewanych obciążeń. Zainstalowanie sprężyny, która jest zbyt miękka dla posiadanego obciążenia, spowoduje szybsze oklapnięcie lub brak odpowiedniego liftu na etapie zmiany zawieszenia. Zainstalowanie sprężyny, która jest zbyt mocna dla obciążenia, spowoduje zbyt wysoki lift i całkowity brak komfortu, w skrajnych wypadkach może spowodować uczucie jazdy na „desce”.
Aby prawidłowo określić, czy sprężyna uległa nadmiernemu ugięciu, należy ją wyjąć z pojazdu i sprawdzić wolną wysokość w stosunku do oryginalnej specyfikacji znajdującej się w katalogu zawieszeń.
Ułożenie się sprężyn spodziewane jest w ciągu pierwszych 2-3 miesięcy, po tym czasie sprężyny powinny utrzymywać stałą wysokość.
Jeśli sprężyna straciła więcej niż 10 mm wolnej wysokości, może wymagać wymiany.
Pisk może powstawać z wielu powodów.
Najskuteczniejszą metodą diagnozowania i rozwiązywania pisku jest systematyczne podejście do lokalizowania źródła. Sprawdź, jakie warunki powodują pisk, np. duże wyboje, małe wyboje, deszczowa pogoda, pokonywanie zakrętów itp. Należy również zwrócić uwagę na rodzaj hałasu, niezależnie od tego, czy pochodzi on z miękkiej gumy/plastiku czy z twardej stali.
Należy spróbować zasymulować warunki, takie jak wychylenia pojazdu jednocześnie nasłuchując w celu zlokalizowania źródła, może być konieczna pomoc drugiej osoby.
Typowe źródła hałasu to:
Suche lub uszkodzone tuleje Luźne lub nieprawidłowo spasowane elementy Zgięte lub uszkodzone elementy Tarcie stali o stal Niedokręcone śruby
N/S oznacza stronę pasażera, a D/S oznacza stronę kierowcy. Dość często sprężyny kierowcy są wyższe, aby skompensować nierówną wagę, np. sterownik, zbiornik paliwa, akumulator, koło zapasowe itp. W sprężynach/resorach Ironman różnica ta może wynosić nawet 20 mm.
Jeśli po zamontowaniu Twój pojazd jest przechylony, upewnij się, że sprężyny są prawidłowo zamontowane. Weź również pod uwagę, że jeśli rozkład masy w pojeździe jest zakłócony przez masę dodanych akcesoriów, wyższa sprężyna powinna być zamontowana po cięższej stronie. W niektórych przypadkach do precyzyjnej regulacji wysokości jazdy mogą być wymagane podkładki.

ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW

To co wyróżnia sprężyny i resory Ironman 4×4, to kompletny proces projektowania oraz produkcji, przygotowane do wszechstronnego stylu jazdy i użytkowania pojazdu. Generalnie chodzi o to żeby powiększyć ładowność Twojego auta, wtedy możesz zamontować ulubione akcesoria, jednocześnie usprawniając prowadzenie auta. Zawieszenia Ironman 4×4 koncentrują się na znacznej poprawie prowadzeniu, komforcie i kontroli, jednocześnie zapewniając dodatkową wagę od tej niewielkiej do tej znaczącej. Ten okres projektowania jest realizowany bez żadnych kompromisów i sprawią, że prowadzenie pojazdu stanie się przyjemnością.
Resory piórowe Ironman podnoszą pojazdy około 50 mm w porównaniu z nowym pojazdem. Sprężyny Ironman podnoszą pojazdy około 40-50 mm w porównaniu z nowym pojazdem. Pojazdom z niezależnym zawieszeniem lift waha się między 25-50 mm (w zależności od pojazdu) ze względu na ograniczenia geometrii nieodłącznie związane z tą konstrukcją zawieszenia.
Tak może być. Jednak nikt nie chce twardego i mało responsywnego zawieszenia w swoim aucie. Sprężyny Ironman utwardzą pracę i pozwolą na przewiezienie większego ładunku, jednak gdy zostaną zamontowane wraz z amortyzatorami Ironman prowadzenie stanie się jeszcze płynniejsze. Z takim zestawem otrzymasz mocne responsywne zawieszenie dokładnie tak jak tego oczekujesz.
Tak*. Standardowe amortyzatory instalowane w nowych autach są tak zaprojektowane że „spoczywają” mniej więcej po środku ich zakresu pracy. Po zainstalowaniu sprężyn Ironman będą siedzieć nieco wyżej w swoim zakresie. Nie wpłynie to na działanie amortyzatorów, a Ty możesz cieszyć się z korzyści. * Z wyjątkiem zestawów do podnoszenia Competition Lift Kits.
Tak*. Amortyzatory Ironman 4×4 będą „spoczywać” nieco poniżej środka zakresu ich pracy. Nie wpłynie to na działanie amortyzatorów, a Ty możesz cieszyć się z korzyści. * Z wyjątkiem zestawów do podnoszenia Competition Lift Kits.
Amortyzatory Ironman 4×4 wyposażone są w siedzisko o regulowanej wysokości. W kolumnach serii 12xxx i 24xxx zastosowano system umożliwiający podłożenie podkładki, a w kolumnach serii 45xxx zastosowano gwintowany korpus. Nie można regulować wysokości siedziska amortyzatora już zamontowanego w pojeździe, kolumnę należy wyjąć z pojazdu, aby na sprężynę nie działała siła nacisku, wtedy możliwa będzie regulacja. Celem tej regulacji jest umożliwienie ponownej kalibracji wysokości jazdy po zainstalowaniu ciężkich akcesoriów lub żeby skompensować osiadanie sprężyny. Nie może być używany jako system o zmiennej wysokości jazdy. Zmiana punktu spoczynku poza specyfikacje OEM może spowodować zbyt wysoki lift i niezgodność z prawem w Twoim kraju. Uwaga, trzeba zachować minimum 60 mm kompresji zawieszenia przez cały czas.
Amortyzatory 4×4, które znajdują zastosowanie w typowych warunkach drogowych (onroad) powinny zapewnić szybszą reakcję oraz płynniejszą pracę aby poprawić prowadzenie i reakcję, a przy tym poradzić sobie z dodatkami którymi obciążamy nasze terenówki, dlatego amortyzatory ​​muszą być wyposażone między innymi w sztywniejsze zawory, aby przeciwdziałać kołysaniu nadwozia, nurkowaniu itd. Takie amortyzatory są zaprojektowane z myślą, aby stworzyć właściwą równowagę między praktycznym zastosowaniem, a komfortem jazdy. Amortyzatory 4×4 stosowane w typowym terenie, muszą sprostać ciężkim warunkom pracy podczas których generują ogromne ilości ciepła, dlatego ważne jest, aby utrzymywać je w jak najniższej temperaturze pracy, przełoży się to na utrzymanie maksymalnej wydajności oraz wydłuży żywotność amortyzatora. W ofercie Ironman odnajdziemy amortyzatory, które znajdą zastosowanie w różnych warunkach. Amortyzatory NITRO GAS z tłokiem 35mm to najbardziej uniwersalne amortyzatory. Najlepsze dla wszechstronnych kierowców, którzy głównie jeżdżą po drogach utwardzonych, ale także używają auta podczas weekendowych przygód i wyjazdów. Amortyzatory FOAM CELL o średnicy tłoka 41 mm konstrukcją są zbliżone do amortyzatorów NITRO GAS, jednak zamiast gazu posiada wewnątrz piankę absorbującą. „Tuleja” piankowa zajmuje mniej miejsca wewnątrz amortyzatora niż ładunek gazowy, co pozwala zwiększyć ilość oleju wewnątrz amortyzatora. Olej jest czynnikiem chłodzącym wymaganym do odprowadzania ciepła z amortyzatora przez korpus. Więcej oleju i większy korpus skutkuje bardziej wydajnym odprowadzaniem ciepła co oznacza niższą temperaturę pracy i większą wydajność. Amortyzatory Foam Cell doskonale nadają się do użytku w bardzo wymagających warunkach, sprawdzą się również w ciepłych strefach klimatycznych.
Ironman 4×4 zawsze zaleca wymianę tulei resorów podczas wymiany resorów. Oryginalne dwuczęściowe gumowe tuleje pasują do resorów Ironman 4×4, jednak nie są one zalecane. Po nasmarowaniu poliuretan zapewnia większą swobodę obrotu szekli w porównaniu z gumą.
Tak, tuleje poliuretanowe powinny być ponownie smarowane w ramach regularnego harmonogramu obsługi. Ironman 4×4 zaleca smar na bazie dwusiarczku molibdenu lub inny smar przeznaczony do użytku z poliuretanem.
W większości przypadków nie. Ironman 4×4 zaleca montaż amortyzatora wyłącznie przez wykwalifikowanego mechanika samochodowego przy użyciu specjalistycznego sprzętu. W złożonej na gotowo kolumnie sprężyna jest naprężona, tylko mechanicy posiadający niezbędne narzędzia powinni podejmować próby demontażu lub montażu kolumny. Niewłaściwe obchodzenie się z złożonymi kolumnami może spowodować poważne obrażenia lub śmierć. Nigdy nie luzuj ani nie zdejmuj górnej nakrętki na tłoczysku, dopóki sprężyna nie zostanie wcześniej zabezpieczona.